نگاهی به وضعیت حمل‌ونقل کشور

۲۹ آذر by

نگاهی به وضعیت حمل‌ونقل کشور

 

در حال حاضر، فرصت جذب 200 میلیارد دلار ترانزیت در کشور وجود دارد، اما متاسفانه جذب کنونی فعلی، کمتر از 1 میلیارد دلار است.نقص زنجیره تأمین داخلی و بین‌المللی در ایران به‌گونه‌ای است که حدود 40 درصد حمل‌ونقل‌های بین‌شهری یک‌طرفه هستند. استفاده از سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل سبب 2 ساعت صرفه‌جویی در زمان رانندگان می‌شود، یعنی سالانه بیش از 500 میلیارد تومان صرفه‌جویی در زمان! این موضوع در کنار امکان دوطرفه کردن حمل‌ونقل‌ها، می‌تواند روی وضعیت اقتصادی بیش از ۴۰۰ هزار راننده داخل کشور تأثیر مثبتی بگذارد.

در نگاه کلان، ازآنجاکه ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت کالاها ناشی از هزینه حمل است، نیاز به رشد حداقل 1.5 درصدی حوزه حمل‌ونقل را برای هر درصد از رشد اقتصادی شاهد هستیم.

 

ترانزیت, زنجیره تامین داخلی, حمل‌ونقل, کالا, بار, صنعت حمل‌ونقل, سیستم هوشمند, مبین, سامانه مدیریت و برنامه‌ریزی ناوگان

حمل‌ونقل بار

در کنار حمل‌ونقل مسافری که برای عموم شناخته‌شده است، حمل‌ونقل بار را می‌توان شریان حیاتی اقتصاد جهانی نامید. کلیه تولیدکنندگان برای ارسال کالای خود به دست مصرف‌کنندگان و بازارها، نیازمند حمل کالاهای خود هستند. کشور ما به دلیل قرارگیری در کریدور ترانزیتی آسیا-اروپا-خاورمیانه فرصت جذب سالانه 200 میلیارد دلار ترانزیت را دارد، هرچند این عدد در حال حاضر تنها کمتر از 1 میلیارد دلار است. در سالیان اخیر، حوزه حمل‌ونقل تحولات چشمگیری به خود دیده و در حال ورود به عصر دیجیتال است. فن‌آوری اطلاعات و سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل، قواعد صنعت را تغییر داده و سرعت و کیفیت حمل را بشدت بهبود داده‌اند.

حمل‌ونقل کالا در قرن بیستم شاهد تغییرات عظیمی بود. در گذشته، گله‌‌ی شترهای باربر، جای خود را به قطارها و کشتی‌های بخار دادند، با فراگیر شدن موتورهای بنزینی و دیزلی، توسعه چشمگیری در حوزه حمل‌ونقل مشاهده شد. به‌منظور سهولت در حمل‌ونقل، شهرها گسترش یافته و زنجیره تأمین بین‌المللی پدیدار شد. مسیرهایی که در گذشته، یک ماه به طول می‌انجامید، اکنون ظرف چند ساعت تا چند روز طی می‌شوند. حجم انتقال کالا، افزایش چشمگیری پیدا کرد. مواد اولیه‌ی یک کالا، در کشورهای مختلف دنیا تولیدشده، سپس برای مونتاژ به کارخانه‌ها ارسال و در آخر، محصول نهایی در سراسر دنیا پخش می‌شود. برای مثال، مواد اولیه گوشی‌های موبایل از معادن آفریقا و آمریکای جنوبی استخراج شده، سپس فرآوری آن در چین و کره جنوبی صورت گرفته و در اروپای شرقی و آسیا سرهم شده و در آخر در سرتاسر دنیا توزیع می‌شود. توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی اهمیت حیاتی در توسعه اقتصادی جهان دارد به‌طوری‌که سالانه 4 هزار میلیارد دلار در سراسر جهان صرف حمل‌ونقل می‌شود.

امروزه، نیاز به حمل‌ونقل امن‌تر، ارزان‌تر، سریع‌تر و پاک‌تر، سبب تحولات وسیعی در حوزه حمل‌ونقل شده است. حمل‌ونقل بزرگ‌ترین حوزه مصرف‌کننده انرژی و منبع آلاینده هوا و دریا است. از منظر اقتصادی، 10 تا 15 درصد از قیمت کالاها ناشی از هزینه حمل است. صاحبان کالاها، شرکت‌های حمل بار، رانندگان، دولت‌ها و مردم، همگی خواهان کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد، کاهش آلودگی و مدیریت مصرف سوخت ناوگان‌های حمل بار هستند. مهم‌ترین روند جهانی در دستیابی به این اهداف، استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در حمل‌ونقل است.

صنعت حمل‌ونقل به‌سرعت در حال تحول و ورود به عرصه دیجیتال است. به‌طور روزافزون، شاهد گسترش خودروهای خودران (بدون راننده)، سیستم‌های مدیریت و برنامه‌ریزی حرکت قطارها و سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل (ITS) هستیم. استفاده از سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل سبب 2 ساعت صرفه‌جویی در زمان رانندگان می‌شود. در گذشته، زمان‌های بیهوده‌ای که صرف تماس‌های تلفنی متعدد و انتظار برای دریافت بار می‌شد، اکنون به حمل بار اختصاص می‌یابد و این به معنی صرفه‌جویی بیش از 500 میلیارد تومان برای حدود 400 هزار راننده کشورمان است.

در نوشته‌ی بعدی به معرفی سامانه مدیریت و برنامه‌ریزی یکپارچه ناوگان (مبین) و راهکاری آن برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل می‌پردازیم.

By

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *